Пътепис за Исландия
Държава на огън и лед
Здравейте, отново, приятели. Настъпи времето да ви запозная с пътуването ни до Исландия. Предполагам повечето от вас драги читатели са виждали снимки на невероятната природа на този остров. Винаги съм я отбягвал поради изключително високия стандарт там,въпреки че това място беше мечта за мен е жена ми. В крайна сметка преглътнахме сумата и решихме, че ще се ходи. Участниците в това приключение сме аз, съпругата ми Ася и двама от трите ни синове - Никола на 9 г. към този момент и Георги на 12 години. Най - малкият Калоян по първоначален план трябваше и той да присъства на това пътуване, но в процеса на планиране решихме да го оставим и добре че постъпихме така. Като цяло плана за посещение на Исландия датира от 2019 година, но точно тогава настъпи COVID пандемията и всичко пропадна. Та 3 години по късно си казахме, че повече време за губене нямаме и е време да осъществим поредната си мечта. Ще започна от това как се стига до там. Има два начина, по море или по въздух. Ако имате много свободно време и пари, може и по море да стигнете, ако ли не по въздух. Ние избрахме въздушния транспорт като най-бързо и евтино. При избора на дати за такова пътуване трябва да се съобразят редица фактори. Ние решихме пътуването да е в началото на лятото, по-малко навалица и в същото време да не е твърде студено. За да е съвсем приключенско решихме да наемем кемпър и с него да се придвижваме из острова. Цените на кемпърите варират според сезона, както и цените на самолетните билети. Тези неща трябва да се резервират и платят на 100 % от много рано, ако искате да ви излезе сметката. В нашия случай резервирахме декември 2021 и пътувахме средата на Юни 2022. Търсейки удобно съчетание между ниски цени на самолетните билети и ниска цена на кемпър под наем успях да наместя нещата да започнат от 17.06.2022 г. Самолетните билети закупих първо, тъй като попаднах на изключителни билети и въобще не се замислих - с една компания (Austrian airlines), с много малки престой и в двете посоки и на много добра цена. Да се съчетаят и трите неща при полет до Исландия е изключително трудно. Пътуването до Исландия става задължително с прекачване, няма директни полети от България до Рейкявик. Чекиран багаж не заявих, щяхме да пътуваме само с ръчен багаж (по една раница за всеки). Първият ни полет беше в 18.30 часа и пристигахме в Рейкявик в 23.30 местно време.
Ето ни и пред летището в София - усмихнати и доволни :) Това бе началото.
В края на краткия увод искам да изкажа огромна благодарност на хората от форума https://magelanci.com, които са се постарали да опишат подробно голяма част от информацията. Няма да изпадам в подробности за програмата, ще напиша само, че са предвидени 10 дни с кемпър и 1 ден в Рейкявик, като това включва пълна обиколка на острова, включително и западните фиорди и посещаване на най-известните забележителности. Всичко с полетите бе наред, кацнахме в Рейкявик около полунощ, времето беше типично Исландско - лек дъждец и вятър. Първи гледки от въздуха на исландската зема.
Бързахме да хванем последният градски автобус, който щеше да ни откара точно до хотела за първата нощувка, но не се ориентирахме къде трябва да го хванем и го изпуснахме. Та се наложи да прибегнем до услугите на местните таксиметрови компании, което е препоръчително само в краен случай поради изключително високите цени. Хубавото в нашия случай беше, че хотела ни беше само на около 5 км от летището. Времето в 00.00 часа беше леко сумрачно :) Все пак в този период от годината в Исландия са белите нощи. Първи кадър след като излезнахме от летището в Рейкявик.
Хотела (Nupan Delux) беше много приятен, чист и спретнат. Това беше първият хотел в който трябваше да си събуем обувките на входа и да се движим вътре по чорапи. Това не беше никакъв проблем, защото беше изрядно чисто.
Ден 1,
Bridge America - Europe, Gunnuhver Geotermal Area, Brimketill Lаva Rock Pool, Blue Lagoon, Thingvellir National Park - 18.06.2022 г.
На сутринта станахме с аларма в 8.00 часа, за да можем да закусим и да си хванем градския автобус, който да ни откара до офиса на KuKu campers, където бяхме резервирали кемпъра и ни очакваха в 9.00 часа. След като хапнахме, слезнахме да оставим папката с ключовете там където я намерихме и да се обуем. Точно преди да тръгнем се появи един човек от персонала на хотела или собственика и използвах да ни опъти от къде точно да хванем автобуса. А той вместо да ни обясни, направо каза че ще ни закара - много мило от негова страна. Ние въобще не се възпротивихме, а мигновенно се натоварихме в колата му и се отправикме към Кукувците. За KuKu campers бяха добри отзивите от други българи, които ги бяха ползвали, а и докато търсех кемпър из интернет, тази компания ми допадна най-много и колите им бяха много весели всяка с различна рисунка отстрани. Стигнахме при кемпърите, трябва да спомена, че кукувците са много коректни. Бързо ни оправиха документите, купихме от тях и три малки бутилки газ за котлончето. Кемпъра който бях резервирал беше 4 местен - Рено Мастер, направен с мек и удобен креват отзад на два етажа, като долният етаж бързо се трансформираше в сепаре с маса. Зад шофьорската седалка имаше мивка, хладилник и нещо като шкаф с посуда. Спални чувала и възглавници надуваеми си носихме нашите къмпингарски. Бях проверил, че съвсем близко до кукувците има супермаркет за пазаруване. Момента с пазара е важен, тъй като супермаркетите са през има няма 300 км един от друг, същото важи и за зареждането с гориво. В Магеланския форум ни бяха подготвили списък с местни продукти, като още първия ден го изпълнихме почти целия:
Skyr - Млечен продукт(стана ни любим и ежедневен в последствие)Кleinur - Пържено сладко тесто
Hangikjot - Пушено агнешко месо, продава се нарязано като шунка
Raekjusalat - Салата със скариди и яйца (тази салата ми стана любима само на мен)
Flatkokur - Ръжен хляб на сач
Ето ни и на паркинга на Кукувците, заредени и готови за старт.
Нямаше време за губене, така че се натоварихме и потеглихме. Първи срещи с Исландските пътища.
Отправяме се към първата точка, моста между континенталните плочи Европа и Америка. Мостът е построен като символ на връзката между Европа и Северна Америка и обхваща зейнала пукнатина между северноамериканските и евразийските тектонични плочи. Когато стигнете до моста, можете или да отидете до средата на моста по стъпките на боговете, или да слезете до пукнатината и да застанете на границите на двете тектонични плочи.
Ето го и паркинга с нашия кемпър. Падна ни се Коминочистач нарисуван на кемпъра 🙂На 15 км беше Синята лагуна (Blue Lagoon), нея щяхме да я посетим само за да я разгледаме отвън, цената е много висока за да се къпеш там и бях подбрал друго място за къпане, напълно сеизмеримо със Синята лагуна, но на половин цена. Когато пристигнахме на паркинга едвам едвам намерихме място за паркиране. Просто това място е супер популярно и всички идват тук.
- Синята лагуна е отворена целогодишно
- Предварителна резервация е задължителна по - рано дни или дори седмици
- Средната температура на водата е 39 градуса
- Синята лагуна не е естествена, а е създадена през 1976 год
- Топлата морска вода е богата на минерали като силициев диоксид, които правят чудеса за вашата кожа
- Водата в Синята лагуна се обновява напълно на всеки 48 часа.
След като разгледахме лагуната се отправихме към супермаркет BONUS, най - популярните магазини в Исландия, за да се снабдим с провизии за първите няколко дни.
Доволни от факта, че вече имахме храна решихме да преизпълним програмата за ден 1, тъй като имахме още доста време, а следващите дни бяха много натоварени. Поради тази причина преместихме забележителност номер 1 от ден втори за посещение през ден първи и се отпарвихме натам - Kerid кратер.
Езерото Керид е малък водоем в кратера на едноименния вулкан. Той е рапозположен в югозападните части на страната на около 50 километра от столицата Рейкявик. Малкото кратерно езерто е част от списъка с забележителности на всеизвестния туристически маршрут „Златния пръстен на Исландия“. Дъното на кратера е не повече от 55 метра, като калдерата на вулкана е 270 на 170 метра. Размерите на самотото езеро Керид е 100 на 62 метра – площ, наподобяваща футболно игрище. Бреговата линия преставлява правилен овал с равни краища. Отвисоко езерото прилича на истинско бижу, скрито между стръмнини склонове, покрити с мъхове.
Водата в кратера никога не пресъхва, но повишаването или понижаването на нивата й показват дали има изменения на нивото на подземните води. По този начин Керид е разглеждан от геолозите като своебразен показател за нивото на подпочвените води в района.
Немски учени, които изследвали Керид, измерили дълбочината му още през 1932 година и установили, че езерото е дълбоко 8-9 метра. То е обитавано от раци и планктон.
След като изпълнихме и точка 1 от ден 2 се насочихме и към последната забележителност от програмата за ден първи, а именно Thingvellir National Park до, който ни беше и къмпинга. По пътя за националния парк се натъкнахме на първата гледка на така прочутите исландски коне :
Историята
на Исландия е относително нова. Държавата е заселена едва през 9 в. През 930 г.
в областта Тингветлир се
събира парламента, наречен Алтингтън. Това е ървият запазил се парламент, който
освен това е и с най-дългогодишна история. През 1262 г. Исландия попада под
властта на Норвегия, а през 1380 г става част от Дания. Това продължава над 5
в., докато през 1944 г. се обособява самостоятелната държава-република
Исландия.
Името Тингветлир в превод означава полета на Тинга, а Тинг е народното събрание на дадена област. Тук всяка година през лятото се събира исландският парламент Атлингът, за да решава въпросите, свързани с настоящето и бъдещето на държавата. Хората се разполагат в красивата местност, известна като Парламентарната поляна.
Ораторите са се изправяли на скалата Льогберг – Скалата на законите. За представителите на парламента са изградени торфени колиби, чиито останки личат и до днес. Там те са оставали за няколко нощувки, докато Атлингът бъде закрит. Много от депутатите са използвали и палатки, които са носели със себе си. В деня на откриване на парламента на Парламентарната поляна в Тингветлир, освен депутати, са се събирали и огромни групи от хора - от най-богатите до най-бедните. Те са създавали празнична атмосфера, тъй като се смята за истински национален празник събирането на толкова мъдри мъже на едно място. Разбира се, освен с първия запазен до днес парламент, национален парк Тингветлир се гордее и със своята неповторима природна красота. Тук се намира най-голямото езеро в Исландия, наречено Тингватлаватн. То е любимо място за отдих и за разходки из природата на местното население. Ако планирате пътешествие до Исландия, не се колебайте да посетите и национален парк Тингветлир, в който през 1974 г. в честване на 1100 години от създаването на Исландия се е събрала една пета от цялото население на страната.
След това за разнообразие се завъртяхме от долната страна на Каньона стигайки до църквата
След като разгледахме парка се отправихме към къмпинга на, който щеше да ни е първата нощувка. Къмпинга е в непосредствена близост до парка, за съседи имахме още едни куковци 🙂
Това са мивките, външни, душовете и масичките на този къмпинг.
Bruarfoss, Geysir, Gullfoss, Uridafoss, Keldur, Gluggafoss, Seljalandsfoss & Gljúfrafoss - 19.06.2022 г.
След като закусихме, направихме по някои друг сандвич за из път и се отправихме към първата спирка - водопада Bruarfoss.
Попътно за основния водопад има и два по-малки, първия е Hlauptungufoss
Държа да отбележа, че снимките приложени в целия пътепис са правени без абсолютно никакви допълнителни намеси или корекции. На 100% са натурални и показват Исландия такава, каквато е.
Водата тече през Гълфос при средна скорост от 109 кубически метра в секунда. Най-силният поток, който са отбелязвали падащите водни маси е 2 000 кубически метра в секунда. През летните месеци водата се стича с 130 кубически метра в секунда, което означава, че тя може да запълни сградата на намиращия се наблизо туристически музей за около 3 секунди. В самия музей посетителите на водопада Гълфос имат възможност да научат повече за неговата история. Ние се насочихме към водопада, така че да се озовем в непосредствена близост до него. Пръските и вдигащите се облаци водни пари от падащата вода с грохот в каньона, бяха толкова големи, че все едно валеше дъжд и бяхме принудени да се поопаковаме за да се запазим максимално сухи.
Стигнахме до следващата спирка - водопада Uridafoss на 69 км от предишния водопад.
Вече наближаваше 20 ч. а имахме още три точки. Добрахме се и до следващата точка за деня водопада Gluggafoss.
Следваше макадамен път, отново и поле от прекрасните лилави цветя. Оставаха още два водопада за деня, а облаците се сгъстяваха и притеснително надвисваха над нас.
Макадама ми се стори по-дълъг от очакваното, трябваше да се разминаваме с няколко джипа, което си е леко рисковано, защото са с големи гуми и хвърлят камъни на поразия. Къмпинга на, който щяхме да спим е в подножието на двата водопада, които бяха като последна точка за деня, та нямаше да е проблем да ги разгледаме ако времето ни возволеше. Пристигнахме на паркинга на водопада Seljalandsfoss и времето се ядоса. Такъв дъжд започна да вали, че въобще нямаше как да слезнем от колата. Почакахме малко, но не виждахме скоро да спре и решихме да отидем на къмпинга Hamragarðar, на който щяхме да нощуваме, и на сутринта да разгледаме водопадите. Да, ама не. Като се предвижихме до къмпинга на около 500 метра установихме, че къмпинг вече не съществува и трябваше в движение да пренареждаме програмата. Часа вече беше около 21.00 и нямаше много време за губене. Казах на Ася и децата, че няма какво да правим, дъжд ,студ това е положението. Слизаме, слагаме дъждобраните, гледаме двата водопада Gljufrafoss и Seljalandsfoss и продължаваме до следващият най - близък къмпинг, които беше на 30 км. и всъщност там беше и първата забележителност за следващият ден. Пред нас беше невероятният и огромен Seljalandsfoss.
Skogafoss, Solheimasandur DC-3 Plane Wreck, Dyrholaey, Reynisfjara Black Sand Beach, Fjaеrargljufur, Systrafoss, Kirkjugólf, Stjórnarfoss, Dverghamrar, Skaftafell & Svartifoss & Skaftafellsjokull glacier - 20.06.2022 г.
От DC-3-то не е останало много, а вятъра, песъчинките и всякакви други атмосферни условия постепенно отнемат и това, което е останало от самолета
Потеглихме наобратно към паркинга от където щяхме да се насочим към следващата спирка Dyrholaey на 16 км. Това е най - южната точка на Исландия. Паркинга беше пълен, но успяхме да намерим място.
Reynisfjara е най-известният плаж на Исландия и дори е обявяван за един от най-красивите плажове с черен пясък на света. Това е малко спорно, тъй като страната на огъня и леда е обградена от плажове, доста от които черни заради постоянната вулканична дейност на острова. Определено конкуренция на Reynisfjara прави например Diamond Beach осеян с малки и големи късове лед. Той се намира на лагуната Jökulsárlón, където падат айсберги от близкия ледник, а водата носи късчета от тях на черния пясък, но за този плаж ще ви разкажа по - късно в пътеписа. На Reynisfjara обаче има величествени базалтови колони, за които легендата казва, че са тролове, превърнати в камък от слънцето. От морето до тях се издигат остри скали, черният плаж е дълъг и идиличен, а мястото е нереално. Зад него се издигат планини, вулкани и ледници, а в летен ден при късмет човек може дори да види пъфини в морето. Изключително известният плаж обаче е вземал и своите жертви. 5 души са били погълнати от опасните му вълни в последните години, инцидентите са десетки, а властите в Исландия търсят начин да опазят туристите на това магично и примамливо място на брега на Атлантика. Опасността на този плаж идва от т.нар. спящи или дебнещи вълни. Това са високи вълни, които се появят изневиделица на крайбрежието - при липса на особено вълнение изведнъж към плажа се насочва по-голяма вълна, която дори не изглежда така, докато не наближи прекалено и се разбие с голяма сила, стигайки дори десетки метри отвъд линията, на която са били предишните вълни. Ние случихме на сравнително добре време, като вятъра вече го пренебрегвахме, той просто беше част от ежедневието.
И интересните скали, тип "Майнкрафт"
Мястото е невероятно
Времето напредваше, а и този ден беше доста натоварен от към забележителности както вече казах, затова потеглихме към каньона Fjaðrárgljúfur на 80 км от последната точка. Бяхме чели статия в интернет, че каньона е затворен, защото имало концерт на Джъстин Бийбър там и след това имало наплив от туристи, та за да го опазят го били затворили. Стигнахме и се оказа, че няма такова нещо и си е отворен за посещение. Времето се пооправи, но вятъра си остана. Паркирахме кемпъра на един от страничните паркингите (не на основния) и поехме по пътечката към каньона.
Следващата точка беше водопада Systrafoss на 11 км от там. Не е нищо особено, но има хубава почти вертикална пътечка нагоре.
За това място се носи легенда за джуджета които живеели там, чак не знам къде биха могли да живеят.
Стана късно и се отправихме към къмпинга за нощувка, той е в подножието на Skaftafell, а гледките по пътя отново ни накараха да останем без дъх.
Вътрешна кухня нямаше, само баните са вътрешни и тоалетните, мивките са външни но с топла вода в изобилие. До нас беше паркирал един кемпър с готин надпис.
Беше станало към 19 часа, времето се мръщеше нещо и се канеше да завали. Но за финал на днешния доста дълъг ден бях запланувал планинска разходка, която стигаше до водопада Svartifoss и гледчера Skaftafellsjokull. Хич не ми се искаше да я отлагаме за следващият ден заради времето и рискувахме - взехме дъждобраните и тръгнахме нагоре в планината. Целия маршрут беше около 7,2 км, за около 2 часа. Като се изкачихме малко се откри панорамна гледка към къмпинга, който все още не се беше напълнил така както когато се върнахме от разходката.
По пътеката нагоре се онкриваха страхотни панорамни гледки и няколко незначителни водопада,които нямаше как да не отбележим.
Пътеките са добре маркирани и не след дълго наближихме водопада Svartifoss. Водопада Svartifoss не е един от най-големите, най-широките или най-мощните исландски водопади. Не е лесно обаче да се намери друг толкова живописно разположен водопад. Водната му струя пада от висока около 20 м скала право към подковообразното дере, чиито стени се състоят от геометрични (шестоъгълни) базалтови колони. Тези колони са от вулканичен произход и можем да ги намерим на няколко места на острова (например при водопада Litlanesfoss, за който ще стане дума по - късно в пътеписа или на черния плаж на Reynisfjara, за който ви разказах вече). Те се образуват, когато потокът от лава изстине.
Базалтовите колони са един от символите на Исландия, а техният мотив е използван дори в местната архитектура. Най-добрият пример е църквата Hallgrímskirkja в Рейкявик.
В далечината се виждаше част от глетчера. Пътеката ни водеше право към края на ледената река. Вече си валеше много сериозно и облаците слезнаха много ниско поради което видимостта беше силно намалена, но все пак това което успяхме да видим не може да се види всеки ден.
Добрахме се до къмпинга, доста поизмокрени и твърде уморени, но пък напълно задоволени от видяното в поредния прекрасен ден. Направихме вечеря, пуснахме печката в кемпера и проснахме всичко да съхне. След вечеря си взехме по един топъл душ и по леглата, защото умората наистина вече беше в повече.
Hofskirkja, Jökulsárlón & Diamond Beach, Vestrahorn & Stokksnes, Lækjavik, Fossardalur, - 21.06.2022 г.
Добро утро !!! Сутринта станахме както традицията повелява рано, рано, готови за подвизи. Първо отидох до рецепцията, за да платя къмпинга, защото вечерта беше станало късно и не работеше.
Облаците се вдигаха постепенно и гледките започваха да се нижат една след друга. Потеглихме след закуска, но веднага ни се наложи да спрем , за да заснем за поседно впечатляващия гледчер Skaftafellsjokull
След само 2 км видяхме табела за още един гледчер - Svinafellsjökull и разбира се решихме да се отбием и до него, въпреки че не ни беше в програмата, но все пак тези неща се виждат веднъж в живота на човек и не искахме да ги изпускаме.
За съжаление, както и за много други неща така и това не може да се пресъздаде чрез снимки. Просто тези ледове са огромни (може би 20 и повече метра височина) и само на живо човек може да придобие реална представа за това което говоря.
Беше заключена, но през прозореца успях да снимам интериора
Силно впечатление ни направи, че хората погребани в това гробище са били дълголетници. Ето пример на един човек живял 109 г.
След църквата се отправихме към ледената лагуна Jokulsarlon. Там имаше лодки амфибии, които можеха да ни разходят из лагуната. Беше въпроса дали ще успеем да си купим билети без резервация. Лагуната беше на 38 км от църквата. Пристигайки там се оказа, че има доста хора, паркинга беше претъпкан но пък имаше и доста лодки амфибии. Лесно си купихме билети, и се оказа, че сме за лодка която тръгва след 15 мин. Заредихме се покрай брега за някоя друга снимка.
Температурата на водата е много ниска, и ако някой изпадне случайно от амфибията във водата, за няколко минути ще получи хипотермия, поради тази причина, след всяка амфибия плува по една надуваема скоростна лодка Зодиак, която може много бързо да се добере до паднал във водата човек.
Ето и един фотос от високо на паркинга, терминала от където се качваха хората в амфибиите и мястото от където влизаха в лагуната.
Дойде и нашия ред да се качваме в лодката
На всеки се раздават спасителни жилетки, имаше и детски размери. Имахме си и гид, който обясняваше за лагуната и за глетчера, колко е голям, от колко години е и т.н.
Много интересен факт за отбелязване е, че капитана (шофьора) на лодката (амфибия) беше по къс ръкав на тези минусови темперетури.
Вече сме в лагуната
Разходката не беше дълга, около 45 мин, след което амфибията ни остави на паркинга. В близост до нас имаше един доста приключенски чешки кемпър.
Времето беше доста облачно, много студено и всеки момент се канеше да завали дъжд. Съвсем близо до ледената лагуната се намираше впечатляващия плаж Diamond Beach. Първоначално решихме, че тъй като е месец Юни и това е един от най - топлите месеци в Исландия, няма да видим "диамантите" по плажа, но видяхме че са се скупчили много хора на плажа и ние решихме да видим все пак какво става там. Гледката наистина беше уникална.
Diamond Beach е разговорното име на черния плаж, разположен до лагуната на ледника Jökulsárlón.
Плажът дължи прякора си на ледниковите равнини, открити върху него, които първо са извели река Jökulsá á Breiðamerkursandi в открито море и след това са изтласкани обратно на брега. Гледките на плажа са много сезонни. През юни се почувствахме малко неудовлетворени, когато на плажа имаше само малки парченца лед. През февруари ситуацията е различна, поне от това което сме виждали от снемки. Целият плаж е зает от огромни ледени плочи, които създават невероятен пейзаж. Ледените късове са толкова близо един до друг, че стигането до бреговата линия е истинско предисвикателство, но през лятото ситуацията е по различна.
След като се насладихме на тези впечатляващи гледки се отправихме към полуострова Stokksnes и планината Vestrahorn. Пътя беше невероятен. Гледки да ви видят очите, от планината се стелеше мъгла като пелена. Започна да вали и времето се влоши значително.
Видяхме паркинг с 4-5 коли и спряхме да видим на какво се радват И въпреки лошото време – успяхме да се насладим на гледката, макар и за кратко Полезен съвет: Ако видите повече от 4 коли, спрели на паркинг до пътя – спрете! Почти със сигурност си заслужава
Скалата стоеше тъй самична насред черния плаж
Пътувахме близо 1 ч. до Fossardalur. Това бе водопад, който спокойно можете да пропуснете, не е нищо особено на фона на тези, които видяхме до момента, но все пак ние не искахме да изпускаме нищо, така че го отбелязахме и него. Табелката в близост до него беше много интересна🙂.
Лошото беше, че пътя се спускаше с наклон сигурно от 12 % и остри завои. Скоростта беше около 50 км/ч и ни отне доста време да се спуснем във фиорда Seydisfjordur. Навигацията ни закара точно при къмпинга. Оказа се, че има затворено помещение за хранене, отоплено и с електрически котлони, имаше и платена баня с топла вода. Ние решихме обаче да си седнем в кемпъра за вечеря, там ни беше много уютно. След като хапнахме, оправихме, измихме зъбите и по леглата, въпреки че навън си беше светло както обикновенно. Бяхме много уморени. Ето го и самият къмпинг Seydisfjordur Camping и гледките от него.
Seydisfjordur, Litlanesfoss & Hengifoss, Skriduklaustur, Rjúkandafoss, Stuðlagil canyon, Dettifoss & Selfoss - 22.06.2022 г.
Преди достигането до крайната цел, а именно третият най-голям водопад в Исландия, маршрутът отвежда посетителите през един по-малък, но също доста красив водопад – Litlanesfoss, чиито води се изливат във впечатляващ басейн, заобиколен от базалтови колони.
Само на 7 км от тук се намираше манастира от 16 век - Skriduklaustur, който към днешна дата е превърнат на хотел с ресторант, но е с много хубава архитектура и затова се отбихме да го видим.
Не се задържахме много тук, около 30 мин. и потеглихме към следващата ни спирка - водопада Rjúkandafoss, който се намираше на самият главен път 1. По пътя отново станахме свидетели на смайващи гледки
Реката сега прелива от чистота и цветове. Преди това водата е била примесена с ледников седимент, превръщайки я в мътно кафява на цвят. Сега реката се захранва от кристално чистите води на язовир Халслон. В резултат на това водите, които текат през каньона Stuðlagil, са жив тюркоаз. Как са се образували базалтовите колони на Stuðlagil Canyon ? Геолозите вече знаят, че тези шестоъгълни колони се образуват в процес, наречен колонно съединяване. Когато базалтовата лава тече и се охлажда бавно с течение на времето, тя се свива по обем и се разпада на симетрични шарки. Тези форми, предимно шестоъгълници, се струпват заедно, за да образуват стройни колони. Успяхме да достигнем до желаното място а именно - да се спуснем в самото сърце на каньона.
За днешния ден остана една забележителност, но каква само ? Водопад, но той не бе просто водопад. Той е най-големия водопад в Исландия и най-внушителния, един от най - големите и мощни водопади в света - Dettifoss, както и събрата му Selfoss. Очакваха ни около 125 км, като 25 км по черен каменист и предизвикателен за шофиране път. Започнахме постепенно да се отправяме към северна Исландия с което и времето започна да става типично за тази част на островната държава. Темперетурите паднаха от нормалните до този ден дневни около 5 - 10 градуса до 0 градуса и съответно преваляващият дъж се обърна на сняг. Да правилно прочетохте сняг, сняг посред лято през юни месец. С постоянно съпътстващият вятър на моменти си стана истинска виелица.
Облаците отново се сгъстяваха и почерняваха.
И това за което писах по - горе не закъсня
След като се отклонихме по черния път, съвсем за кратно изгря слънце след което пак снежна виелица. Много е интересно тук времето. Назъбения макадам се оказа 28 км, доста друсаше, започнаха да изпадат разни неща отзад, вилици, лъжици, тенджери всичко изпопада, но аз карах и просто казах на децата да се държат здраво. Добре че не се счупи кемпъра. Този път си беше истинско изпитание за колата. Ограничението на този път беше 80 км, но с тази скорост адски много друсаше, та аз карах със 100 -110 с риска нещо да се счупи по окачването, но пък някакси прелитахме над вълнообразните бабунки.
Стигнахме до паркинга на Dettifoss, валеше сняг или по - скоро сугражеч, духаше зверски и беше голям студ. В кемпъра показваше че е 0 градуса, но се усещаше според мен като -10. Часът беше 22.30 и имаше само еще една кола с нас на паркинга. Доста инетресен час за посещение на водопад. Какво мислите ? Опаковахме се с всичко налично като дрехи, шапки и шалове и поехме по пътеката. Още с пристигането, преди да отворим вратите се чуваше страшния грохот на водопада.
Ето го и него, Dettifoss в цялото му величие
Dettifoss се счита за най-мощният водопад в Европа, който се намира на територията на националния парк Jökulsaurluvur в река Jökulsau ao Fiölüm.Средната консумация на вода е 193 м² / сек, височината е 44 метра, а широчината е около 100 метра. Водопадът е толкова силен, че вибрациите, излъчвани от него, могат да се усещат дори с ръка, прикрепена към околните камъни.
Невероятно чудовище е този водопад
На децата им стана много студено и отказаха да се разходят с нас до Selfoss, така че те се върнаха в кемпъра на топло, а ние с Ася продължихме по добре маркираната пътека напред. Отправихме по каменната пътека към Selfoss, който е каскадно с Dettifoss и е преди него
Не е толкова внушителен като събрата си, но това как се стича водата от страни е впечатляващо
Върнахме се бързичко към кемпъра, защото започнахме да замръзваме от студ и се нуждаехме от затопляне. Часа беше 23.30,а беше светло като ден. Имахме 70 км до къмпинга Bjarg Camping Mivatn. По пътя ясно се виждаше как са побеляли близките хълмове.
Стигнахме в къмпинга и едвам си намерихме място. Беше пълен, а ние сигурно бяхме последните, които пристигнахме около 00.30 часа. Самия къмпинг е много спретнат и педантично поддържан. Рецепцията работеше, така че платихме и след това направо легнахме, защото бяхме адски уморени вече. На вън е светло и толкова те подлъгва това , но организма си иска и сън. Лека нощ !
Ден 6 започна както и всички останали до момента - с измиване на очи в близките тоалетни и закуска в кемпъра. Днес нямахме много километри - общо около 45 км. Всички забележителности бяха около езерото Myvatn, а накрая на деня щяхме да се топнем и в натуралните минерални басейни в Myvatn. Тук е именно и алтернативата на Синята лагуна (Blue Lagoon) - същото качество на двойно по - ниска цена, но за това по - късно в пътеписа. Времето се мръщеше нещо, беше облачно и ветровито. Днес със сигурност нямаше да е слънчево, но каквото , такова. Преди да се отправим на обиколка минахме през рецепцията за да оставим мръсните дрехите в пералното помещение и да ни ги изперат. Това бе най - скъпата пералня в живота ми, но какво да се прави, такъв е стандарта в Исландия. Пред рецепцията се виждаше като реклама един Форд Бронко паркиран точно отпред, и щракнах Гого до него за спомен.
А ето я и рецепцията на къмпинга в един общ план
Първата ни точка за деня бе Кrafla, на 15 км от къмпинга - малко езеро със синя вода.
Пещерата се намираше в един разлом, скалата се беше сцепила по дължина, та решихме да се разходим малко отгоре
Беше станало около 18 ч. и бързичко без губене на време се отправихме с кемпъра към Myvatn Nature Bath - нашата последна спирка за деня и така чакана от всички нас. Myvatn Nature Bath е нещо подобно на Синята лагуна, както спомеах по - горе в пътеписа. Сградата и паркинга, който беше пълен, както и басейните в лагуната
При тези атмосферни условия не отделихме много време на водопада, мушнахме се на топло в кемпъра и отпрашихме към Акурейри. Предстоеше да минем през единствения платен тунел в Исландия. Бяха ни предупредили за него, когато наемахме кемпъра и ако не се светнеш на време, ами преминеш през него без да си се регистрирал следва глоба. Няма бариери, има камери !!! Наближихме тунела и малко преди него отбих за да направя онлайн регистрация на колата. Регистрацията става на tunnel.is като следва да се въведе номера на автомобила и номер на дебитна или кредитна карта, от която да си дръпнат пари за таксата. Точно преди да направя регистарция, разгледах навигацията и видях, че има и заобиколен път, който е със 7 км по - дълъг, но ние имахме достатъчно време и реших да минем по него. От водопада до Акурейри са 35 км, но тъй като минахме по заобиколния път видяхме една табела за забележителност (Laufas - торфени къщи и църка) и веднага потеглихме към нея. Гледките, които се откриваха по пътя отново ни плениха.
За съжаление представлението не продължи твърде дълго и животните не се показаха в целият си блясък, но гида обясни, че е много ветровито и при това време им е студено да се покажат навън от ледените води. ХА ХА ХА. По принцип представлението може да е много по - интересно и да има скокове във водата от страна на тези огромни животни, но при други метереологични условия. Китовете отплаваха към океана, а ние потеглихме на обратно. В кораба имаше табло с различните видове китове.
След пазара се отправихме към къмпинга. Времето се пооправи и започна да се показва и слънчице. По пътя станахме свидетели на поредните картички.
И този прекрасен и изпълнен с незабравими мигове ден се изниза, а до края оставаха само още 4 дни. Лека нощ.
Първата точка за деня по програмата ни беше Glaumbaer - торфената ферма на 9 км. Облачно си беше с припръскване. Паркирахме пред фермата. Купихме си билети. Билетите представляваха лепенки.
Влязохме във фермата. Коридорите изглеждат така.
След около 5 часа път, къмпинга се показа пред нас. Беше разположен на много магнетично място - в долината между две планини.
Към къмпинга имаше и хотелска част с ресторант, който всъщност се оказа и рецепцията. Там заплатихме нощувката (1500 ISK на човек, децата са безплатно). Баня намаше, но пък за сметка на това имаше горещ гьол, както и вътрешен топъл басейн. Къмпинга е приличен, имаше и нещо като детска площадка. Паркирах се максимално близко до тоалетните, за да може през нощта ако се наложи да сме близко.
Понакиснахме се до кам 23 часа и колкото и трудно да ми беше, трябваше да извадя децата от водата и да се приберем в кемпъра, за да лягаме, защото ни очакваше не по - малко дълъг и изморителен ден. Лека нощ.
След около 62 км пристигнахме пред кафенето Litlibær. Не бяхме единствените гости.
Тръгнахме си от това прекрасно място, въпреки че въобще не ни се тръгваше, но ни очакваха 200 много тежки километра през планини и по черни пътища.
Времето беше станало почти перфектно за разходка и сравнително топло. Продължихме по улиците към старото пристанище и към следващата ни спирка - морския музей.
След като разгледахме музея отново поехме из кокетните улички на Рейкявик.
Един от известните ресторанти в Рейкявик със специално ястие - супа от Лангустини.
• Самолетни билети София – Виена – Кефлавик (Исландия) и обратно за четирима + летищни такси, без чекиран багаж – 996 euro (това е топ цена за билети до Исландия, по около 250 euro на човек)
• Такси от летището до хотела (около 3 км) – 25 euro
• Гориво (Дизел) за кемпера – 3223 км навъртяхме на острова, цената на литър дизел е около 2,20 euro, та за гориво се изръсихме около 711 euro
• Храна и сувенири – 1500 euro
• Най - известният хот дог в света – 5 - 7 euro
• Супа в ресторант – около 25 euro
• Основно ядене в ресторант - около 40 euro
• Бира в ресторант - около 25 euro
• Бира в магазин - около 1,5 euro
• Кока кола 0,5л в магазин - около 1,3 euro
• Вода 1,5л в магазин - около 1,2 euro
• Red Bull 0,250л в магазин - около 1,3 euro
• Skyr - местен млечен десерт в магазин -1,5 euro
Нашият тотал беше около 6900 euro
Коментари
Публикуване на коментар